Sider

mandag 28. juli 2014

Flånebba i Sunndalen

Flånebba 1147 moh i Sunndalen var dagens mål for oss. Vi kjørte fra Oppdal i strålende sol og rett ned i tåke hel......., men under kan jo fortsatt skje tenkte vi og la i vei.

Kjørte rv 70 fra Sunndalsøra mot Kristiansund til Ålvundeid ca 15 km. Rett før elva Ulvåa tok vi til venstre skiltet "Rødset". Etter 1 km kom vi til p-plass og skilt "Flånebbo". Stien går innover mot et steingjerde, videre over ei lita bru. Her starter "rett opp gjennom skogen" stien.

Tåka lå tett som grøt, men yr.no hadde lover sol...vi startet med å kle av oss nesten alle klær. Fuktigheten dampet opp fra bakken og vi ble våte før motbakkene startet.

En av naturens kunstverk!!

Vi var kommet godt i siget da "Tor" kom med hammeren sin og dundret løs over oss. OPS.....hva nå tenkte Ingvill! Tøffe som vi er ble vi enige om å rusle litt videre for å se om " Tor" dro videre. Nye 200 hm gikk unna med litt dunder og brak, men ingen lyn.

På 600 moh gikk vi gjennom tåketeppet og fikk litt av et skue til tindene som stakk opp gjennom den hvite tykke tåka i dalbunnen. Vi ble enige om at slik så det ut da isen begynte å trekke seg tilbake for veeeldig leenge siden. Det var så magisk at vi nesten kunne høre brølene fra dinosaurusene inni Innerdalen.

Nå kunne vi plutselig se hele fjellet og stien som slynget seg oppover. Fylte flaskene for siste gang i bekken på ca 750 moh. ( pass deg for slanger Ingvill)

Ei lita regnskur vasket av oss svetten rett før vi nådde Nebbvatnet 951 moh.

tjoho

Så var det bare den siste bakken igjen selv om Ingvill ikke trodde meg. Av erfaring vet hun at jeg sier " toppen ligger bare rett bak her" He He. Morsom klyving en liten bit og vips så er varden der.

Dritt- været sendte vi med en kjempefis vi rett opp dalen til Oppdal. Dagen skulle utnyttes og her var både ovn og vann. Vi valgte vannet!!!

Fantastisk temp i fjellvannet denne dagen.